søndag 29. juni 2014

Rødstjerten har også fått frem sine unger ...

Etter siste dag på jobb før ferien bar det rett til fjells for å koble av noen dager på hytta. Der skulle vi få være vitne til rødstjertens ungeslipp den andre dagen. Stor aktivitet rundt hytta med to travle foreldre som ustanselig fløy inn store mengder med insekter av mange slag, både larver og bevingede. Den vakre rødstjerthannen lyser opp i terrenget med sin røde buk og stjert, sorte strupe og ansikt og lyse lue. Hunnen er mer anonym i klesveien, men også det en vakker liten fluesnapper. Den første ungen som hoppet ut landet like godt på trappa foran åpen hyttedør og var på tur inn da jeg fikk løftet den opp og satt den på en stubbe i nærheten, hvor foreldrene kunne fortsette fôringen. Vi registrerte i alle fall fem unger som kom ut, men er slett ikke sikker på at vi fikk med oss alle.





 




 
På en tur innover de store myrene og ved noen vann bak hytta, kom jeg tydeligvis i nærheten av et gluttsnipereir, - voldsom varsling og jaging gjorde at jeg trakk meg raskt tilbake til en annen lokalitet etter først å ha knipset en kjapp bildeserie av hissigproppen.



Noen som kjenner denne grønnøyde skapningen ? Har ikke greid å artsbestemme den, men om noen har forslag, så mottas de med takk. (Den var litt større enn den vanlige vepsen vi kjenner)

 
Flere bilder av disse finner du på min hjemmeside NaturPhoton under Rødstjert - Gluttsnipe og Veps
Takker igjen for besøk og kommentarer. Ønsker dere alle en fortsatt god fotouke !

6 kommentarer:

  1. Du viser mange bra bilder her. Jeg liker det nederste veldig godt. Ha en fortsatt god sommer.

    SvarSlett
  2. Meget Meget Vakkert!Helt spesielle bilder av den rødstjerten!!!!Og hun hunnen som har så mye i sin munn!!!DEt grønne insektet ,en åme og en flue!!!!!Ja hu har det nok travlet med å mate de små.Gluttsnipe har jeg alldrig hørt om engang..Intresang fulg.En fjellfugl kansje.Fluen og er helt kjempe.desverre vet jeg ingen ting om fluer bare slike spy fluer ..Du vet de svaret tjukke.Må si att du har en imponerende billedserie.Godt kamera og gode fortelleregenskaper.Fin hjemmeside og!Ønsker deg og dine en GOD SOMMER!

    SvarSlett
  3. Flott fugl, rødstjerten. Likte de to første aller best.

    SvarSlett
  4. Rödstjärten är verkligen vacker. Här fick du naturen nästan in i rummet :-) Fina bilder allihop!

    SvarSlett
  5. Amazing images,sharp pencil thin,brilliant colours.
    John.

    SvarSlett