mandag 19. mai 2014

Nasjonalfuglen har ruget ut sine egg ...

Fossekallparet som jeg har fulgt tett i vår har nå etter alt å dømme fått klekt sine egg. Dagen etter nasjonaldagen besøkte jeg dem for sjuende gang i vår, og jeg ante med en gang jeg ankom at det store hadde skjedd, - begge de voksne drev matsøk og satt på klippen ved stryket hvor reiret henger, nebbene var fulle av vanninsekter. Jeg fikk satt meg ned på plassen min skjult bak noen busker 10-12 meter fra veggen hvor reiret henger. De har etter hvert brydd seg mindre og mindre om mitt nærvær og trafikkerte inn og ut av reiret med nebbene fulle hele tiden. Etter matmengden å bedømme er det relativt mange munner som skal mettes. Normal kullstørrelse for fossekallen skal være et sted mellom 3-6 egg som nå er ruget i 16-18 dager, noe som vil si at de var lagt i løpet av de siste aprildagene. Så får jeg bare rusle meg noen turer framover, kanskje får vi også se de små etter hvert som de vokser til og skal ut i verden.....

 

 

 
 
 
Så får vi se da, om jeg finner noen timer senere i mai, som kan settes av til rekreasjon ved elva....
 
Takk for besøket til dere alle og en ekstra takk til dere som legger igjen noen ord, - fin fotouke ønsker jeg dere alle !
 
Alle fossekallbildene ligger på min hjemmeside NaturPhoton
 
 

 

4 kommentarer:

  1. Fine portretter av kallen. Spesiellt det første.

    SvarSlett
  2. Fin serie av vår tøffe og karismatiske nasjonalfugl. Her hjemme er det nok rett før ungene hopper ut. God kvalitet på hele serien hvor jeg faller for 1 og 6.

    SvarSlett
  3. Bare den som har forsøkt å ha fugler foran linsa vet hva som faktisk kreves, både av tålmod og ferdigheter. Ikke enkelt, det skal jeg jammen skrive under på for har forsøkt ( og da tenker jeg ikke på endene jeg har knipsa, som lett lar seg friste av flerdagsgammelt tørt brød!!!) Gjør andre forsøk å, men aldri at det blir så bra at det havner på bloggen i det hele tatt, og komposisjon er å sjukt vanskelig med fugler, greiner i hytt og vær da, he he

    I den siste tia har jeg ved ledighet forsøkt å knipse en Rødstilk i fjæra her, men vanskelig det å, sukk, men øvelse øvelse og øvelse, det er vel det som må til. Vadefuglene blir jo å vakrest i froskeperspektiv, og bare det kan være vanskelig nok, men ikke akkurat kjent for å gi meg så lett, så blir nok flere turer ja. Ikke så langt hjemmefra da, så går bra.

    Fantastisk tid vi har no ja, med alt som skjer i naturen, åsså med det fine været på toppen!! Innimellom synes en at en skulle dokumentert alt med kamera rundt halsen, men... liksom litt annja å Lorents :-)

    SvarSlett
  4. Truly a fantastic series Lorents.
    Superb to see with the food in his mouth.
    My compliments.

    SvarSlett